Ook Last Van Blue Monday?

Blue Monday is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. De vader van “blauwe maandag’ is de Britse Psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. (bron: Wikipedia)



Kop op! Het is meestal niet zo erg als het lijkt. Het is tijd om de focus te  verleggen.

Meestal lopen we vast in ons hoofd over wat er allemaal moet en wat er niet gelukt is. Dit jaar moet het toch anders, beter, leuker, mooier enz. Zo, maken we onszelf helemaal gek met deze gedachten die ons demotiveren in plaats van stimuleren.

9 Tips om Blue Monday effectief te lijf te gaan (en de dagen daarna)


  1. Verander je mindset, check je houding, overtuigingen en woorden die je regelmatig zegt. Wat doet het met je? Word je er blij van?

  2. Wist je trouwens dat Blue Monday ooit bedacht is om vakantiereizen in januari te promoten? Wat overigens een goed idee is om in Januari een week vakantie te nemen. Als dat wat teveel van het goede is omdat je al net met Kerst een week vrij hebt gehad kun je altijd nog een dag vrij nemen of een middag.

  3. Toch een belangrijke vergadering vandaag waar je niet onderuit kunt of wilt? Doe het dan eens anders, haal wat lekkers of iets gezonds, ga eens staand vergaderen of lopend buiten. Plan een ontbijtmeeting.

  4. Doorbreek je patronen, doe eens iets anders, dit kan al heel simpel zijn door lopend de trap naar boven te nemen en de lift naar beneden, of neem een trap extra. Rij eens een andere route naar huis. Stop bij een bijzonder gebouw.

  5. Kijk eens om je heen en zie wat je ziet. Vind de bijzonderheden in je dagelijkse omgeving.

  6. Plan een dag voor jezelf in en doe op die dag wat je al een hele tijd van plan bent, maar niet aan toekomt vanwege allerlei excuses in je hoofd.

  7. Doe inspiratie op, kijk naar een mooie film, ga naar het theater of een concert, bezoek een museum of een nieuwe stad.

  8. Doe iets voor een ander zonder iets terug te verwachten. Help een collega , een buurman of buurvrouw. Koop een daklozenkrant en maak een praatje.

  9. Relativeer wat meer, lach eens wat vaker, ga bijvoorbeeld naar de dierentuin, (zie foto) dieren houden ons een mooie spiegel voor. ‘Bokito’ was lekker aan het hangen. Waarschijnlijk niet omdat hij wist dat Blue Monday er aan komt, maar om uit te rusten. Hij had alle andere apen bij de moedergorilla en haar pasgeboren kleintje weggejaagd. Met tromgeroffel en geschreeuw had hij duidelijk gemaakt dat hij de baas is. Daar moet je even van bijkomen.


Zo, is het gelukt? Je gedachten even van het deprimerende maandag gevoel af te halen? Ondertussen hebben de tips je wellicht geïnspireerd om eens anders naar de dingen en jezelf te kijken. Het wordt vanzelf weer lente.


Fijne maandag!


9 keer bekeken

Wil je graag op de hoogte blijven?

Dat kan! Laat hieronder je gegevens achter, en ontvang onze blog updates.