7 Voedingsmiddelen die een bijdrage leveren om stress te verlagen

Heb je veel stress op je werk, probeer eens een van deze voedingsmiddelen uit.


Het ondernemen en het werken met deadlines kan je fysiek en mentaal uitputten. Je probeert zoveel mogelijk af te maken en hebt daar meer uren voor nodig dan je gedacht had. Doordat je moe en gestrest bent eet je vaak de verkeerde dingen met als gevolg dat je nog vermoeider raakt en dat het voor je lichaam averechts werkt. De kroketten in de kantine of de Mac Donalds onderweg zijn dan erg verleidelijk en snel. In een later stadium kan dat leiden tot o.a hoge bloeddruk, overgewicht en allerlei klachten. Als je goede dingen eet helpt het je om de stress te verminderen en om meer gegrond te blijven waardoor je betere keuzes kunt maken. Je zult je fysiek vitaler voelen.


1. Kalkoen Kalkoen bevat tryptofaan een aminozuur dat de serotonine productie een boost geeft waardoor de stress wegebt. Je kunt het eten met een omelet als ontbijt of als lunch of door een salade voor de lunch. (eet het niet met brood, want daar word je slaperig van)


2. Spinazie Deze groene blaadjes bevatten veel magnesium, een mineraal dat ons een gevoel van kalmte kan geven. Spinazie zorgt voor verhoging van onze energie, je kan een groente shake maken als ontbijt met appel erdoor of als salade met de lunch.


3. Zalm Deze vis zit vol met omega-3 essentiële vetzuren, die helpen om de serotonine productie op te voeren. Het DHA (docosahexaeenzuur) in Omega 3 vetten helpt om de hersenen te voeden, waardoor de stresshormonen verminderen. Bovendien, de Omega 3 helpt ontstekingen te verminderen en zorgt voor een gezonde doorbloeding, (deze beiden komen in het gedrang door chronische stress). Eet minimaal 3 x per week ,het liefst wilde, zalm .


4. Noten en zaden Noten en zaden zijn een rijke bron van Omega 3 en Omega 6 essentiële vetzuren, die helpen stress te verminderen. Walnoten zijn een van de beste bronnen van omega-3 vetzuren. Cashewnoten en zonnebloempitten bevatten ook tryptofaan, die de serotonine productie verhoogt en kan de angel uit een stressvolle dag halen. Neem een handvol noten als tussendoortje.


5. Havermout De complexe koolhydraten in havermout helpen om de serotonine productie op te voeren. Plus, haver bevat veel kalmerende magnesium en kalium, waarvan is aangetoond dat het de bloeddruk verlagen helpt. Neem een kom als ontbijt met wat walnoten en cashewnoten, evenals wat kaneel om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren, en je zult een rustigere dag ervaren.


6. Citrusvruchten Sinaasappelen, grapefruit en andere citrusvruchten zijn een geweldige manier om je vitamine C binnen te krijgen, waarvan studies aantonen dat ze het stressniveau verminderen. Plus, vitamine C is een krachtige antioxidant die je immuunsysteem versterkt. Neem een ‘s middags een sinasappel als kalmerende en voedende snack.


7. Zoete aardappelen en wortelen. Wortelgroenten zijn een goede bron van vezels en koolhydraten, die kunnen helpen om de serotonine productie op te voeren. Plus, omdat ze subtiel zoet zijn, kunnen ze het verlangen naar suiker compenseren. Zoete aardappelen en wortelen zijn ook een grote bron van vitaminen en mineralen die goed zijn voor je bloeddruk en je hart. Eet ‘s middags een handvol baby wortelen, kan ook in een salade voor de lunch of een paar keer per week zoete aardappel bij het avondeten.


3 keer bekeken

Wil je graag op de hoogte blijven?

Dat kan! Laat hieronder je gegevens achter, en ontvang onze blog updates.