fruitsveggies

Heb je veel stress op je werk, probeer eens een van deze voedingsmiddelen uit. Het ondernemen en het werken met deadlines kan je fysiek en mentaal uitputten. Je probeert zoveel mogelijk af te maken en hebt daar meer uren voor nodig dan je gedacht had. Doordat je moe en gestrest bent eet je vaak de verkeerde dingen met als gevolg dat je nog vermoeider raakt en dat het voor je lichaam averechts werkt. De kroketten in de kantine of de Mac Donalds onderweg zijn dan erg verleidelijk en snel. In een later stadium kan dat leiden tot o.a hoge bloeddruk, overgewicht en allerlei klachten. Als je goede dingen eet helpt het je om de stress te verminderen en om meer gegrond te blijven waardoor je betere keuzes kunt maken. Je zult je fysiek vitaler voelen. (more…)

alice

Opgroeien is een moeilijk iets; Opeens moet je, je anders gedragen, mensen verwachten van alles van je, je moet opeens “volwassen” doen en het speelse/kinderachtige moet afgeleerd worden, want dat kan toch echt niet meer.
Het gevaar van opgroeien is dat we het vaak te snel willen doen omdat we niet kunnen wachten om groot en volwassen te zijn. Hierdoor verliezen we onszelf nog weleens. Daarom lopen er zoveel 30ers rond die wanhopig opzoek gaan naar zichzelf op een of andere spirituele reis in een ver land… (more…)

Paardijden

Sinds april 2013 volg ik paardrijlessen. Dat is nog niet zo simpel als het lijkt. Mijn zoon rijdt al ruim 11 jaar en in al die jaren, heb ik meegeholpen met opzadelen, het hoofdstel bevestigen, kind in het zadel helpen, beugels verstellen. Het kijken en aanmoedigen. De laatste paar jaar doet hij het allemaal zelf. (hij is inmiddels 19).

Ik heb me weleens af gevraagd hoe het zou zijn om te kunnen paardrijden. Ik houd van dieren en vind het een prachtig gezicht als paarden over het strand rennen. De samenwerking tussen mens en dier vind ik erg boeiend.

Het leek mij wel wat. Elke keer als ik zo’n gedachte had, kwam daar onmiddellijk de reactie van mijn kritische ik, nee, joh, geen tijd voor, ik ben te oud, als ik er af val dan …

Dit jaar had ik een vakantie gepland in de VS, de staat UTAH, die bekend is vanwege een aantal prachtige nationale parken; o.a. Bryce Canyon en Zions park. Toen ik informatie ging zoeken las ik dat er paardrijdtochten georganiseerd worden door de Canyons. Het was alsof het kwartje viel, dat wilde ik doen, er was niet aan te ontkomen, heel duidelijk voelde ik dit is wat ik wil en moet doen. Het mooie van de Bryce Canyon is dat je afdaalt in de aarde en je tussen rode rotsen bevindt, een hele bijzondere ervaring.

Als ik iets doe wil ik het goed doen en me goed voorbereiden, dus nam ik paardrijles. Privéles en dan gelijk 1 uur in plaats van de gebruikelijke 30 min. Ik wilde tenslotte wel goed beslagen ten zadel komen…  Het opzadelen en wat daar allemaal bij hoort was geen probleem, dat is bekend terrein.
Dan op het paard gaan zitten En met al mijn leiderschapskills het paard in beweging krijgen… dat is versie 2.0.

In het begin zit je nog vast aan het longeertouw/lijn…. En voelt het net als leren autorijden in het begin, je moet overal op letten, als je links wil gaat het paard rechts, als ik te hard aan de teugels trek stopt hij en als ik de teugels te los laat,gaat hij lekker zijn eigen gang. Gelijk de 1ste les leerde ik, paard leren rijden gaat niet met je hoofd, dat communiceert niet lekker met het paard. Ik wist wel dat paarden erg gevoelig zijn en veel aanvoelen, maar dat het zo nauw luistert wist ik niet.

Ik heb 4 uur les gehad voordat ik in de Bryce Canyon ging rijden. Het was fantastisch, wat een prachtig uitzicht en wat een beleving omdat vanaf je paard te ervaren. Het waren erg makke paarden, het zijn kuddedieren, dus ze sjokten rustig achter de ‘baas / cowboy ‘ aan. Mijn paard echter was een beetje eigenwijs, net als ik, dus dat paste goed. Mijn zoon reedt voor mij en in tegenstelling tot vroeger, dat ik om hem lette, zat hij nu vaker achterstevoren op zijn paard en gaf mij aanwijzingen. Als mijn Roper, te sloom liep, gaf hij mij opdracht om het dier aan te sporen en te zorgen dat het gat tussen zijn paard en mijn paard niet te groot werd. Als dat nl. zo was dan schoot hij in draf en ging als vanzelf het gat dichten. Ik hobbelde dan heen en weer en bleef wel zitten. 
(more…)

bokito

Blue Monday is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. De vader van “blauwe maandag’ is de Britse Psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. (bron: Wikipedia)

 

Kop op! Het is meestal niet zo erg als het lijkt. Het is tijd om de focus te  verleggen.

 

Meestal lopen we vast in ons hoofd over wat er allemaal moet en wat er niet gelukt is. Dit jaar moet het toch anders, beter, leuker, mooier enz. Zo, maken we onszelf helemaal gek met deze gedachten die ons demotiveren in plaats van stimuleren.

 

9 Tips om Blue Monday effectief te lijf te gaan (en de dagen daarna)

  1. Verander je mindset, check je houding, overtuigingen en woorden die je regelmatig zegt. Wat doet het met je? Word je er blij van?
  2. Wist je trouwens dat Blue Monday ooit bedacht is om vakantiereizen in januari te promoten? Wat overigens een goed idee is om in Januari een week vakantie te nemen. Als dat wat teveel van het goede is omdat je al net met Kerst een week vrij hebt gehad kun je altijd nog een dag vrij nemen of een middag.
  3. Toch een belangrijke vergadering vandaag waar je niet onderuit kunt of wilt? Doe het dan eens anders, haal wat lekkers of iets gezonds, ga eens staand vergaderen of lopend buiten. Plan een ontbijtmeeting.
  4. Doorbreek je patronen, doe eens iets anders, dit kan al heel simpel zijn door lopend de trap naar boven te nemen en de lift naar beneden, of neem een trap extra. Rij eens een andere route naar huis. Stop bij een bijzonder gebouw.
  5. Kijk eens om je heen en zie wat je ziet. Vind de bijzonderheden in je dagelijkse omgeving.
  6. Plan een dag voor jezelf in en doe op die dag wat je al een hele tijd van plan bent, maar niet aan toekomt vanwege allerlei excuses in je hoofd.
  7. Doe inspiratie op, kijk naar een mooie film, ga naar het theater of een concert, bezoek een museum of een nieuwe stad.
  8. Doe iets voor een ander zonder iets terug te verwachten. Help een collega , een buurman of buurvrouw. Koop een daklozenkrant en maak een praatje.
  9. Relativeer wat meer, lach eens wat vaker, ga bijvoorbeeld naar de dierentuin, (zie foto) dieren houden ons een mooie spiegel voor. ‘Bokito’ was lekker aan het hangen. Waarschijnlijk niet omdat hij wist dat Blue Monday er aan komt, maar om uit te rusten. Hij had alle andere apen bij de moedergorilla en haar pasgeboren kleintje weggejaagd. Met tromgeroffel en geschreeuw had hij duidelijk gemaakt dat hij de baas is. Daar moet je even van bijkomen.

Zo, is het gelukt? Je gedachten even van het deprimerende maandag gevoel af te halen? Ondertussen hebben de tips je wellicht geïnspireerd om eens anders naar de dingen en jezelf te kijken. Het wordt vanzelf weer lente.

Fijne maandag!