The challenge

challenge-post-unsplash

Mijn spiegelbeeld staart mij kritisch aan, zo ken ik mezelf niet. Ik wil mezelf weer terug.
 
Het beeld bevestigt wat ik al langere tijd voel. Wie is deze vrouw? Vermoeid, hangende schouders en iets te veel muffin top over mijn broekrand. Het is lastig om niet over mijzelf te oordelen.
 
Normaalgesproken is Januari de maand waarin we massaal starten met nieuwe voornemens. Meestal vallen we binnen 2 weken terug in het oude bekende patroon. Bij Tony Robbins heb ik geleerd dat als je altijd blijft doen wat je deed, je altijd krijgt wat je kreeg. Dus als je werkelijk iets wil veranderen, hoef je niet te wachten tot Januari maar kun je nu al in actie komen.

 
Ik besluit te starten met de ‘10 day challenge’. Tien dagen lang me houden aan een strak plan van goed eten, sporten, en mindful bezig zijn. Het doel is mezelf weer lekkerder en krachtiger in mijn vel te voelen. Ik wil meer focus hebben, meer energie en goed voor mezelf zorgen. De komende dagen betekent dat: veel sporten, veel water drinken, mediteren, gezond eten en afkicken van suiker.
 
Dag één start ik vol goede moed. Eerst ademhalingsoefeningen, even rustig zitten om te mediteren, dan springen op mijn trampoline en afsluiten met een  tien minuten ‘Abs’ workout. Get ready and go! Het voelt fijn om zo mijn dag te starten. Ik voel me gelijk fitter en meer alert, dat is al winst.
 
In de loop van de dag krijg ik knaagbehoefte, het suikermonster laat van zich horen.
Ik drink een glas water. ‘s Middags eet ik een salade en een soepje. Het valt me op dat ik dit keer geen ‘after lunch dip’ heb. ‘s Avonds heb ik zin in chocola, maar dat wordt hem nu dus even niet.
 
Het helpt dat ik nu veel bewuster omga met wat ik eet en hoe ik beweeg. Mijn oude manier van omgaan met vermoeidheid en emoties was vaak snoepen, niet goed eten en te laat gaan slapen. Terwijl ik ook wel weet dat ik me daar niet beter door ga voelen. Het werkt beter om even stil te staan, mijn gevoel van onbehagen en dan te voelen waar ik echt behoefte aan heb. bijvoorbeeld; stilte, even rust, frisse lucht, een arm om me heen of zoiets.

 

Hoe verder ik in de challenge ben, hoe makkelijker het gaat. Soms moet ik een uur eerder opstaan om toch mijn ochtendritueel te kunnen doen, maar het bevalt me goed. Ik merk dat ik minder vermoeid ben, met fitter voel, minder snaai behoefte heb en al wat strakker in mijn vel kom te zitten. Ik heb veel meer focus en ben helderder in mijn hoofd.

 

Het lijkt me goed om dit langer dan tien dagen vol te houden. Hoewel ik merk dat het eigenlijk niet meer voelt als volhouden, het is meer een innerlijke keuze om goed voor mezelf te zorgen. In de spiegel zie ik de vooruitgang. Ik begin mijzelf weer te herkennen. Hey leuke vitale vrouw! Zo wil ik wel oud worden met jou.

 

Wil jij het ook eens uitproberen of de 10 dagen challenge wat voor jou is? Je hoeft niet te wachten tot Januari,  je kunt morgen al beginnen. Klik de onderstaande link en ga het maar ervaren. Veel succes! Laat me weten hoe het je vergaat.
https://www.tonyrobbins.com/health-vitality/the-10-day-pure-energy-challenge

 

fruitsveggies

Heb je veel stress op je werk, probeer eens een van deze voedingsmiddelen uit. Het ondernemen en het werken met deadlines kan je fysiek en mentaal uitputten. Je probeert zoveel mogelijk af te maken en hebt daar meer uren voor nodig dan je gedacht had. Doordat je moe en gestrest bent eet je vaak de verkeerde dingen met als gevolg dat je nog vermoeider raakt en dat het voor je lichaam averechts werkt. De kroketten in de kantine of de Mac Donalds onderweg zijn dan erg verleidelijk en snel. In een later stadium kan dat leiden tot o.a hoge bloeddruk, overgewicht en allerlei klachten. Als je goede dingen eet helpt het je om de stress te verminderen en om meer gegrond te blijven waardoor je betere keuzes kunt maken. Je zult je fysiek vitaler voelen.

1. Kalkoen
Kalkoen bevat tryptofaan een aminozuur dat de serotonine productie een boost geeft waardoor de stress wegebt. Je kunt het eten met een omelet als ontbijt of als lunch of door een salade voor de lunch. (eet het niet met brood, want daar word je slaperig van)

2. Spinazie
Deze groene blaadjes bevatten veel magnesium, een mineraal dat ons een gevoel van kalmte kan geven. Spinazie zorgt voor verhoging van onze energie, je kan een groente shake maken als ontbijt met appel erdoor of als salade met de lunch.

3. Zalm
Deze vis zit vol met omega-3 essentiële vetzuren, die helpen om de serotonine productie op te voeren. Het DHA (docosahexaeenzuur) in Omega 3 vetten helpt om de hersenen te voeden, waardoor de stresshormonen verminderen. Bovendien, de Omega 3 helpt ontstekingen te verminderen en zorgt voor een gezonde doorbloeding, (deze beiden komen in het gedrang door chronische stress). Eet minimaal 3 x per week ,het liefst wilde, zalm .

4. Noten en zaden
Noten en zaden zijn een rijke bron van Omega 3 en Omega 6 essentiële vetzuren, die helpen stress te verminderen. Walnoten zijn een van de beste bronnen van omega-3 vetzuren. Cashewnoten en zonnebloempitten bevatten ook tryptofaan, die de serotonine productie verhoogt en kan de angel uit een stressvolle dag halen. Neem een handvol noten als tussendoortje.

5. Havermout
De complexe koolhydraten in havermout helpen om de serotonine productie op te voeren. Plus, haver bevat veel kalmerende magnesium en kalium, waarvan is aangetoond dat het de bloeddruk verlagen helpt. Neem een kom als ontbijt met wat walnoten en cashewnoten, evenals wat kaneel om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren, en je zult een rustigere dag ervaren.

6. Citrusvruchten
Sinaasappelen, grapefruit en andere citrusvruchten zijn een geweldige manier om je vitamine C binnen te krijgen, waarvan studies aantonen dat ze het stressniveau verminderen. Plus, vitamine C is een krachtige antioxidant die je immuunsysteem versterkt. Neem een ‘s middags een sinasappel als kalmerende en voedende snack.

7. Zoete aardappelen en wortelen.
Wortelgroenten zijn een goede bron van vezels en koolhydraten, die kunnen helpen om de serotonine productie op te voeren. Plus, omdat ze subtiel zoet zijn, kunnen ze het verlangen naar suiker compenseren. Zoete aardappelen en wortelen zijn ook een grote bron van vitaminen en mineralen die goed zijn voor je bloeddruk en je hart. Eet ‘s middags een handvol baby wortelen, kan ook in een salade voor de lunch of een paar keer per week zoete aardappel bij het avondeten.

alice

Opgroeien is een moeilijk iets; Opeens moet je, je anders gedragen, mensen verwachten van alles van je, je moet opeens "volwassen" doen en het speelse/kinderachtige moet afgeleerd worden, want dat kan toch echt niet meer.
Het gevaar van opgroeien is dat we het vaak te snel willen doen omdat we niet kunnen wachten om groot en volwassen te zijn. Hierdoor verliezen we onszelf nog weleens. Daarom lopen er zoveel 30ers rond die wanhopig opzoek gaan naar zichzelf op een of andere spirituele reis in een ver land...

Veel mensen vinden dat je volwassen bent als je niet meer denkt of doet als een kind. Al die gedachtes inruilen voor wat ons idee is van volwassen zijn. Maar bij dat kinderlijke gedrag horen ook hele goede kwaliteiten zoals, nieuwsgierigheid, fantasie en creativiteit Helaas worden die nou juist weer over het hoofd gezien en raken ze verloren in de stroom van het opgroeien.
We ruilen de kinderlijke gedachtes in voor wat ons logische rationele en "volwassen" gedachtes lijken. Maar kloppen die gedachtes wel?

We worden volwassen naar een beeld vanuit onze kinderlijke ogen en ervaringen. Als kind vorm je een beeld van volwassenen en wat het inhoud om er een te zijn. Tijdens het opgroeien proberen we ons hier naar te vormen, maar als ons dan vertelt wordt dat we niet zo kinderachtig moeten doen weten we dan nog wel hoe we volwassen moeten zijn? Hoe duidelijk is de grens tussen kind en volwassene als de volwassen niet meer weten hoe ze volwassen moeten zijn.

Opgroeien betekent niet, nooit meer kind zijn, het betekent: leren inzicht krijgen, ervaring op doen, jezelf ontwikkelen. Want juist in de volwassen wereld, waar al genoeg saaie mensen zitten die geen idee hebben wie ze nou eigenlijk zijn of wat ze nou eigenlijk doen, is het belangrijk om af en toe eens terug te schakelen naar je innerlijke kind omdat die nog wel een frisse nieuwe kijk kan bieden.
Sta eens wat vaker stil bij de gedachte; "wat zou mijn 10 jarige ik doen?" of "wat zou mijn 16 jarige ik hiervan zeggen?" Het antwoord zou je nog wel eens kunnen verrassen.

in de film Alice in Wonderland (Tim Burton), gaat de 19e jarige Alice terug naar Wonderland, ze heeft alleen geen idee dat ze er eerder geweest is en ziet het allemaal als een grote droom waar ze maar niet uit komt. Ze valt Wonderland binnen als een onzeker meisje die van hot naar her word gesleurd. Iedereen verteld haar wat ze wel of niet moet doen en wie ze wel of niet is. Als de Mad Hatter zichzelf voor haar opoffert, breekt er iets, ze moet hem redden het kan haar niks schelen dat het niet volgens het juiste voorspelde pad is. Vanaf dit moment word ze pas echt volwassen.

"From the moment I fell down that rabbit hole, I've been told what I must do and who I must be. I've been shrunk, stretched, scratched and stuffed into a teapot! I've been accused of being Alice and of not being Alice but this is my dream, I'll decide where it goes from here, I make the path!" ~ Alice (from Alice in wonderland)

Het is zo belangrijk dat je niet geleefd word door het idee van volwassen zijn. Volwassen zijn is iets wat jij alleen kan invullen, iedereen kan nog zo hard roepen dat je iets op een bepaalde manier moet doen maar het is jouw leven, make your own path!
 
Daniel Klunder, 2014

Paardijden

Sinds april 2013 volg ik paardrijlessen. Dat is nog niet zo simpel als het lijkt. Mijn zoon rijdt al ruim 11 jaar en in al die jaren, heb ik meegeholpen met opzadelen, het hoofdstel bevestigen, kind in het zadel helpen, beugels verstellen. Het kijken en aanmoedigen. De laatste paar jaar doet hij het allemaal zelf. (hij is inmiddels 19).

Ik heb me weleens af gevraagd hoe het zou zijn om te kunnen paardrijden. Ik houd van dieren en vind het een prachtig gezicht als paarden over het strand rennen. De samenwerking tussen mens en dier vind ik erg boeiend.

Het leek mij wel wat. Elke keer als ik zo’n gedachte had, kwam daar onmiddellijk de reactie van mijn kritische ik, nee, joh, geen tijd voor, ik ben te oud, als ik er af val dan …

Dit jaar had ik een vakantie gepland in de VS, de staat UTAH, die bekend is vanwege een aantal prachtige nationale parken; o.a. Bryce Canyon en Zions park. Toen ik informatie ging zoeken las ik dat er paardrijdtochten georganiseerd worden door de Canyons. Het was alsof het kwartje viel, dat wilde ik doen, er was niet aan te ontkomen, heel duidelijk voelde ik dit is wat ik wil en moet doen. Het mooie van de Bryce Canyon is dat je afdaalt in de aarde en je tussen rode rotsen bevindt, een hele bijzondere ervaring.

Als ik iets doe wil ik het goed doen en me goed voorbereiden, dus nam ik paardrijles. Privéles en dan gelijk 1 uur in plaats van de gebruikelijke 30 min. Ik wilde tenslotte wel goed beslagen ten zadel komen…  Het opzadelen en wat daar allemaal bij hoort was geen probleem, dat is bekend terrein.
Dan op het paard gaan zitten En met al mijn leiderschapskills het paard in beweging krijgen… dat is versie 2.0.

In het begin zit je nog vast aan het longeertouw/lijn…. En voelt het net als leren autorijden in het begin, je moet overal op letten, als je links wil gaat het paard rechts, als ik te hard aan de teugels trek stopt hij en als ik de teugels te los laat,gaat hij lekker zijn eigen gang. Gelijk de 1ste les leerde ik, paard leren rijden gaat niet met je hoofd, dat communiceert niet lekker met het paard. Ik wist wel dat paarden erg gevoelig zijn en veel aanvoelen, maar dat het zo nauw luistert wist ik niet.

Ik heb 4 uur les gehad voordat ik in de Bryce Canyon ging rijden. Het was fantastisch, wat een prachtig uitzicht en wat een beleving omdat vanaf je paard te ervaren. Het waren erg makke paarden, het zijn kuddedieren, dus ze sjokten rustig achter de ‘baas / cowboy ‘ aan. Mijn paard echter was een beetje eigenwijs, net als ik, dus dat paste goed. Mijn zoon reedt voor mij en in tegenstelling tot vroeger, dat ik om hem lette, zat hij nu vaker achterstevoren op zijn paard en gaf mij aanwijzingen. Als mijn Roper, te sloom liep, gaf hij mij opdracht om het dier aan te sporen en te zorgen dat het gat tussen zijn paard en mijn paard niet te groot werd. Als dat nl. zo was dan schoot hij in draf en ging als vanzelf het gat dichten. Ik hobbelde dan heen en weer en bleef wel zitten. 
(more…)

bokito

Blue Monday is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. De vader van “blauwe maandag’ is de Britse Psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met het feit dat goede voornemens mislukt zijn en de vakanties ver weg lijken. Daarnaast zijn de dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek. (bron: Wikipedia)

 

Kop op! Het is meestal niet zo erg als het lijkt. Het is tijd om de focus te  verleggen.

 

Meestal lopen we vast in ons hoofd over wat er allemaal moet en wat er niet gelukt is. Dit jaar moet het toch anders, beter, leuker, mooier enz. Zo, maken we onszelf helemaal gek met deze gedachten die ons demotiveren in plaats van stimuleren.

 

9 Tips om Blue Monday effectief te lijf te gaan (en de dagen daarna)

  1. Verander je mindset, check je houding, overtuigingen en woorden die je regelmatig zegt. Wat doet het met je? Word je er blij van?
  2. Wist je trouwens dat Blue Monday ooit bedacht is om vakantiereizen in januari te promoten? Wat overigens een goed idee is om in Januari een week vakantie te nemen. Als dat wat teveel van het goede is omdat je al net met Kerst een week vrij hebt gehad kun je altijd nog een dag vrij nemen of een middag.
  3. Toch een belangrijke vergadering vandaag waar je niet onderuit kunt of wilt? Doe het dan eens anders, haal wat lekkers of iets gezonds, ga eens staand vergaderen of lopend buiten. Plan een ontbijtmeeting.
  4. Doorbreek je patronen, doe eens iets anders, dit kan al heel simpel zijn door lopend de trap naar boven te nemen en de lift naar beneden, of neem een trap extra. Rij eens een andere route naar huis. Stop bij een bijzonder gebouw.
  5. Kijk eens om je heen en zie wat je ziet. Vind de bijzonderheden in je dagelijkse omgeving.
  6. Plan een dag voor jezelf in en doe op die dag wat je al een hele tijd van plan bent, maar niet aan toekomt vanwege allerlei excuses in je hoofd.
  7. Doe inspiratie op, kijk naar een mooie film, ga naar het theater of een concert, bezoek een museum of een nieuwe stad.
  8. Doe iets voor een ander zonder iets terug te verwachten. Help een collega , een buurman of buurvrouw. Koop een daklozenkrant en maak een praatje.
  9. Relativeer wat meer, lach eens wat vaker, ga bijvoorbeeld naar de dierentuin, (zie foto) dieren houden ons een mooie spiegel voor. ‘Bokito’ was lekker aan het hangen. Waarschijnlijk niet omdat hij wist dat Blue Monday er aan komt, maar om uit te rusten. Hij had alle andere apen bij de moedergorilla en haar pasgeboren kleintje weggejaagd. Met tromgeroffel en geschreeuw had hij duidelijk gemaakt dat hij de baas is. Daar moet je even van bijkomen.

Zo, is het gelukt? Je gedachten even van het deprimerende maandag gevoel af te halen? Ondertussen hebben de tips je wellicht geïnspireerd om eens anders naar de dingen en jezelf te kijken. Het wordt vanzelf weer lente.

Fijne maandag!